dinsdag 22 september 2009

15 jaar Kiekeboe! (mijn stageadres)

'Blijven ontwikkelen'

OLDENZAAL - Het Oldenzaalse kinderdagverblijf Kiekeboe bestaat vijftien jaar. In die tijd groeide het van een eenmansbedrijf uit tot een goedlopend bedrijf met maar liefst vijf vestigingen. Grondlegger is Irmgard Hensen.
Kiekeboe biedt al vijftien jaarkinderopvang in Oldenzaal. Voor de kinderen en hun ouders is het aankomende zaterdag feest.

''Ik begon vijftien jaar geleden in een gedeelte van mijn eigen huis aan de Hofmeijerstraat met een paar kinderen per dag'', vertelt Irmgard Hensen. ''Na zes jaar werd het onderkomen te klein en werd een mooi pand gebouwd aan de Berkstraat. Hier kon ik veel meer kinderen herbergen maar het gebouw zat met een half jaar alweer vol.'' In 2002 werd het waterpompstation erbij gekocht. ''Ik had ooit eens gezegd: als ik dat toch ooit kan kopen… Het is zo'n mooi gebouw; het valt onder Monumentenzorg. Hier is de BSO (buitenschoolse opvang) ondergebracht. In 2006 hebben we het voormalige kantoorpand van Rosen aan de Vondellaan gekocht. Mensen verklaarden ons voor gek, een kantoorpand. We hebben het in zes weken omgetoverd tot wat het nu is.'' Daarnaast heeft Kiekeboe sinds eind 2007 nog een leegstaande school aan de Kastanjestraat in gebruik als BSO en is sinds februari dit jaar één groep kinderopvang en één groep BSO ondergebracht in Vrije School De Zevenster.Kiekeboe is in vijftien jaar groot gegroeid, toch houdt Irmgard Hensen niet van het massale. ''Elke groep vormt bij ons een gezinnetje. Een gezinnetje met een eigen huiskamer, badkamer en slaapkamer. De groepen vormen samen een dorp. De kinderen zitten dus niet de hele dag in een grote ruimte, maar in hun eigen groep van maximaal twaalf kinderen. De speelruimte is extra.''De kinderen die de dagopvang bezoeken, worden veel activiteiten aangeboden. ''Belangrijk vinden we dat de kinderen zelf de wereld ontdekken en hun creativiteit ontwikkelen. Dus experimenteren en ervaren wat er gebeurt, bijvoorbeeld knutselen zonder voorbeeld zodat elk kind een uniek werkje maakt. Ook zijn onze speelplekken echte fantasiespeeltuinen. En natuurlijk willen we dat de kinderen een positief zelfbeeld ontwikkelen. Dat ze met tegenslagen om kunnen gaan en weten dat ze wat te bieden hebben.''
Ondanks dat ze zelf niet meer met kinderen werkt, is haar eigenlijke visie op kinderopvang niet veranderd. Wel vindt ze het belangrijk dat Kiekeboe en de medewerkers zich, net als de kinderen, blijven ontwikkelen. ''Eerst heb ik alles zelf gedaan en langzaam heb ik iedere keer weer iets losgelaten. Vijf jaar geleden is mijn man Roger als directeur aangetreden. Ik kan me daardoor bezighouden met inhoudelijke zaken, het maken van het pedagogisch beleidsplan, ontwerpen van folders en het inwerken van nieuwe leidsters. Doordat we nu meer geld te besteden hebben dan voorheen, hebben we twee kwaliteitsmedewerkers in dienst die niet een groep draaien maar zich alleen bezighouden met vernieuwing. Ze bedenken nieuwe activiteiten en ontwerpen eigen lesmateriaal, zoals een knutsel-, een muziek- en een gymmap. Onze leidsters kunnen hier ideeën uit opdoen.''



Krant: Nieuwsblad Oldenzaal
Datum: 22 september 2009.

0 Comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP